sunnuntai 2. marraskuuta 2014

Metsästäjän lapaset

Eilen illalla en millään malttanut mennä nukkumaan. Ajatuksissa pyöri niin paljon luovia ideoita ja suunnitelmia. Laitoin oikein sitä varten aamuksi herätyksen, jotta pääsen mahdollisimman ajoissa rakkaan harrastukseni pariin. Muu perhe vielä nukkui, kun minä istuin sohvalla kutimet kädessä ja kahvikuppi vieressä. :) Halusin saada nämä lapaset nopeasti valmiiksi, jotta pääsen uusien ideoiden pariin.

 Nämä lapaset ovat lahja eräällä kolmekymppiselle.

Kuvitteellinen ase kädessä. :)

Ja sitten vähän hassuttelua. :)

Metsästäjän lapaset

Lanka: Nalle
Sukkapuikot: 3,5

Oikea lapanen:

Luo sukkapuikoille 56 s. Jaa silmukat neljälle puikolle siten, että jokaisella puikolla on 14 s.

Neulo 2 oik, 2 n joustinneuletta 12cm.

Jatka neulomista oikealla neuleella ja tee samalla peukalo ensimmäiselle puikolle näin:

1 krs: 1 oik, nosta 1 s kerrosta alempaa, 2 oik, nosta 1 s kerrosta alempaa .
2 krs: Neulo ilman lisäyksiä.
3 krs: 1 oik, nosta 1 s kerrosta alempaa, 4 oik, nosta 1 s kerrosta alempaa.
4 krs: Neulo ilman lisäyksiä.
5 krs: 1 oik, nosta 1 s kerrosta alempaa, 6 oik, nosta 1 s kerrosta alempaa.
6 krs: Neulo ilman lisäyksiä.
7 krs: 1 oik, nosta 1 s kerrosta alempaa, 8 oik, nosta 1 s kerrosta alempaa.
8 krs: Neulo ilman lisäyksiä.
9 krs: 1 oik, nosta 1 s kerrosta alempaa, 10 oik, nosta 1 s kerrosta alempaa.
10 krs: Neulo ilman lisäyksiä.
11 krs: 1 oik, nosta 1 s kerrosta alempaa, 12 oik, nosta 1 s kerrosta alempaa.
12 krs: neulo ilman lisäyksiä.

Neulo sitten 1 s, laita seuraavat 14 s apulangalle, luo ensimmäiselle puikolle 2 s, neulo loput 11 s.
Neulo kunnes oikean neuleen osuus on keskisormen ja etusormen välissä. (11 cm.)
Ota ensimmäisen puikon ensimmäiset 9 s ja neljännen puikon 9 viimeistä s apulangalle. Yhdistä jäljellä olevat silmukat neljälle puikolle siten, että 1. ja 3. puikolla on 9 s ja 2. ja 4. on 10 s. Neulo näillä silmukoilla suljettuna neuleena, kunnes pikkurilli on piilossa.

Aloita sitten kavennukset:

*Neulo 2. puikon lopussa 2 s oik yht, ja 3. puikon alussa ylivetokavennus, eli nosta ensimmäinen silmukka neulomatta neulo seuraava silmukka oikein, nosta neulomatta oleva silmukka neulotun yli.* Toista *-* vielä 9 krt:aa. Päätä loput 18 s siten, että tee ensin yvk, *siirrä 2. puikon ensimmäinen silmukka 1. puikolle, 2 s oik yht, yvk* Toista *-* kunnes 2. puikolla on 2 s, neulo ne oik yht, ja tee lopuksi yvk.

Peukalo:

Poimi peukaloa varten vielä 7 s. Neulo peukalo kolmella puikolla siten, että jokaisella puikolla on 7 silmukkaa. Neulo 10 krs oik ja päätä kaikki silmukat kerralla.

Etusormi:

Neulo etusormi myös kolmella puikolla. Poimi vielä 1 s etusormen juuresta. Neulo 8 krs ja päätä kaikki silmukat kerralla.

Vasen lapanen:
Neulo resori kuten oikeassa lapasessa.
Tee peukalo samoin kuin oikeassa lapasessa, mutta 2. puikon loppuun.
Kun peukalo on valmis, niin neulo oikeaa, kunnes oikean neuleen osuus on keskisormen ja nimettömän välissä. (11cm)

Etu- ja keskisormi:

Ota 1. ja 4. puikon silmukat apulangalle. Jaa 2. ja 3. puikot silmukat neljälle puikolle tasaisesti. Neulo näillä puikoilla, kunnes etusormi alkaa olla piilossa.
Tee sitten kärkikavennus:
Tee *1. puikon alussa yvk, 2. puikon lopussa neulo 2 oik yht, 3. puikon alussa yvk, 4. puikon lopussa 2 oik yht* Toista *-* kunnes joka puikolla on 2 s. Katkaise lanka ja vedä se loppujen silmukoiden läpi.

Nimetön ja pikkurilli:

Ota apulangalta silmukat ja jaa ne tasaisesti neljälle puikolle. Neulo kunnes pikkurilli on piilossa. (keskisormen ja nimettömän väliin jää tässä vaiheessa pieni reikä, mutta sen saa ommeltua pois päättelyvaiheessa.)
Tee *1. puikon alussa yvk, 4. puikon lopussa 2 oik yht* Toista *-* vielä 6 krt
Tässä vaiheessa silmukoita on niin vähän, että ne ovat kahdella puikolla. *Tee ensimmäisen puikon alussa yvk ja lopussa 2 oik yht. Toisen puikon alussa yvk ja lopussa 2 oik yht.* Toista *-* kunnes molemmilla puikoilla on 3 s. Katkaise lanka ja vedä se silmukoiden läpi.

Peukalo:

Neulo kuten oikean käden peukalo, mutta aloita kavennukset kunnes peukalo alkaa olemaan kynnen puoliväilssä. Tee yvk joka puikon alussa, kunnes joka puikolla on 2 s. Katkaise lanka ja vedä se silmukoiden läpi.

Päättele lapaset ja höyrytä ne kevyesti!

P.S Jos ohjeissa on epäselvyyttä, niin aina voi kysyä! Ja saa kysyä! :)

2 kommenttia:

  1. Kiitos! Nämä olivat omistajalleen hieman suuret, joten tarvitsee tehdä uudet hieman pienemmät. :)