torstai 7. toukokuuta 2015

Kirja-aarteeni



Löysin nämä kirja-aarteet viimekesänä eräästä kaupasta joka myy vahnaa tavaraa. Menimme sinne mieheni kanssa ihan vain katselemaan, eikä meillä tietysti ollut käteistä rahaa ja automaattikin oli kaukana. Olimmehan maaseudulla.
Pähkäilin siinä itsekseni ja myyjän kanssa, että miten hoitaisin maksun, koska minä en voinut jättää näitä kirjoja sinne!! Ehdotin myyjälle, että jos hän lähettäisi nämä minulle kotiin postiennakolla. Hän melkein hyväksyi idean, mutta kuitenkin totesi, että kyllä se käteinen olisi helpoin tapa ja ei se automaatti nyt niin kaukana ole. Noh, minä katsoin miestäni pienellä anovalla katsella ja ehdotin, että ajaisimme sinne automaatille hakemaan sitä käteistä, koska kaupassa ei kortti käynyt.
Loppu hyvin! Kaikki hyvin! Ajoimme hakemaan käteistä rahaa ja minä olin onnellinen kirjojen omistaja! Olisin ollut valmis maksamaan näistä kirjoista paljon enemmän mitä näistä pyydettiin! Nämä kun ei ole ihan tämän päivän kirjoja!

Tämä kirjan nimi on Suomalainen reikäompelu jonka tekijä on Mary Olki.
Kirja on vuodelta 1953







Kirjassa oli niin paljon kauniita malleja, että mieleni olisi tehnyt ottaa niistä kaikista kuvat ja laittaa ne tänne blogiini.

 Langan kiinnittäminen ja ensimmäisen piston ompeleminen.


 Kirjassa opetetaan minun mielestäni hyvin kädestä pitäen miten reikäompelua tehdään ja kuvat ovat todella selkeitä.
Minua kiinnostaisi opetella tämä tekniikka kunnolla. Pientä harjottelua olen kerran tehnyt, mutta tämän harjoittelu vaatii sen oman ajan ja rauhallisen paikan. :)




Tämä toinen kirjavanhus on nimeltään Kankaiden sidosoppi ja tekijä on Emil J. Simola.
Kirja kiinnosta minua jo siinäkin mielessä, koska olen valmistunut vuosia sitten tekstiiliartesaaniksi ja pääaineena minulla oli juurikin tämä kankaankudonta.
Olen aina toivonut, että saisin itelleni sellaisen oman käsityöhuoneen jonne voisin hankkia kangaspuut ja voisin siellä paukutella rauhassa. Tämä toive elää yhä ja ehkä jonain päivänä minulla on se huone ja tämä kirja odottaa sitä minun kanssani. :)

Kirja on todella hyvässä kunnossa vaikka se on jo vuodelta 1927.
Kirja tuoksuu tyypilliseen tapaan vahnalle, mutta mielenkiintoisen siitä tekee se, että sen sivuilta löytyy edellisen omistajan muistiinpanoja. (Ne jätin omaksi salaisuudekseni.)


 Kirjasta löytyy perussidoksia kuten tämä palttina.

 Toimikassidos

 Pomsisidos

 Ripsisidos

Perussidoksien lisäksi kirjasta löytyy vaativampiakin malleja.




2 kommenttia:

  1. kiinnostaako vielä vanhat käsityö kirjaset. seenari@suomi24.fi

    VastaaPoista