maanantai 18. toukokuuta 2015

Lankavarastojen siivouspäivä

Minulla on jo pitkään ollut suunnitelmissa tehdä inventaario ja järjestellä lankani. Ajatus siitä, että olohuone täyttyy langoista ja niistä lähtevistä pölyistä on saanut usein mieleni luopumaan tästä siivouksesta. ;) Tässä tilanteessa olen aina toivonut, että asuisimme omakotitalossa. Silloin voisin viedä kaikki lankani ulos, pöllytellä ja heitellä niitä mielinmäärin! Jos tekisin näin kerrostalon pihalla saattaisin saada yleisöä! :)
Säilytän lankojani olohuoneessa arkkupöydässä, sekä hyllyillä koreissa, piilossa näkyvistä. Osa langoista on tyttäreni huoneessa laatikoissa. (Tästä saan joskus huomautuksia!) :D Tähän asti kaikki lankani on näkymättömissä. Sitten ovat ne langat ja nyssäkät, jotka roikkuivat ovenkahvoissa ja kassikasa olohuoneen nurkassa! Joskus saan nämä nyssäkät piiloon ja järjestykseen, kunnes taas tulee uusia. Ja minä kun inhoan näitä NYSSÄKÖITÄ joita löytyy joka paikasta!
Haaveilen myöskin omakotitalon lisäksi omasta käsityöhuoneesta. Sinne hankkisin lankahyllyt ja järjestelisin lankani sinne kauniisti esille sävyittäin. Jos saisin kaikki lankani näkyville, niitä olisi ihana katsella ja hypistellä. Sen avulla saisin lisää inspiraatioita.

 Normaalisti pöytäarkun sisältö näyttää tältä. Aina kun etsin jotain tiettyä lankaa pitää kääntää koko varasto ympäri ja se ei aina ole niin mieluisaa. Toisinaan sillä tavalla löytää joskus ihania yllätyksiä. :)

Tässä kuvassa olen löytänyt kaikki lankakätköni ja homma on vielä kesken.

Tässä olen saanut kaikki lankani yhteen kasaan ja pohdinnan alla on, että miten ja minne ne laitan.
Minulta löytyy mm. seuraavia lankoja: Huopanen, Maija, Silmu, Puro, Lanett, Silk Mohair, Vilma, Silja, Janne, Basic, Cool flamme, Hot socks neon, Crystal, Ville, Nalle, Alpaca, 7 veljes, Sock wool, Sohvi, Ontelokude ja florica. 

Sitten sain idean miten ja minne! Ja samalla päätin, että ihan mielenkiinnolla punnitsen jokaisen kerän ja näin ollen saan tietää paljonko minulla on lankaa! 
Yllätyksekseni huomasin, että minulla ei juurikaan ollut jämäkeriä. Niitä löytyi vain muutamia. Ja pienen kassillisen sain lankoja kierrätykseen. Nämä langat olivat akryylilankoja joista minä en tykkää ollenkaa.

Päädyin tälläiseen ratkaisuun. Laitoin joka lankalaadun omaan pussiin ja koitin saada ylimääräiset ilmat pois. Lisäksi kirjoitin jokaisen pussin päälle mitä se sisältää. Tämä helpottaa jatkossa lankojen etsimisessä eikä tarvitse pöllyttää kaikkia lankoja. Kaikki lankani mahtuivat myös tähän yhteen arkkuun mikä on aivan ihanaa! Nyt mietin pientä lupausta itseni kanssa. Eli saan ostaa edelleen lankaa, mutta kaikkien lankojeni pitäisi mahtua tähän arkuun. Nähtäväksi jää pitääkö lupaukseni. :D Seuraava projektini on järjestellä valmiit työt jonhonkin. Niin ja punnitsemisen jälkeen minulla on lankaa 16,5 kg. :)

6 kommenttia:

  1. Huh, miten paljon lankaa! :)
    Vaan pitäähän lankaa aina olla, koskaan ei voi tietää mikä inspis seuraavaksi iskee ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sillähän minäkin olen lankamäärääni perustellut, että kun inspiraatio iskee niin lankaa pitää olla! ;)

      Poista
  2. Itseni pitäisi tehdä inventaario lankoihin, nimittäi niittä ollu yli 80kg..mutta olen nyt kovasti yrittänyt hävittää osaa pois! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 80 kg on aika hurja määrää! :D Minä sain eilen illalla inspiraation uuteen käsityöhön. Mietin, että pystynkö hyödyntämään siihen olemassa olevia lankojani. No empä pysty, kun ei taaskaan ole oikeita värejä, joten tänään piti käydä ostamassa ihan vain pari uutta kerää. ;)

      Poista
  3. Vastaukset
    1. No kyllä! Tilaa on vain liian vähän! ;)

      Poista