sunnuntai 16. elokuuta 2015

Kirjoneulelapaset + ohje

Saan ideoita kirjoneuleisiini missä tahansa liikunkin. Usein huomaan, että katseeni etsii ympäristöstä mahdollisia kuvioideoita. Kun tällainen idea tulee eteeni, niin otan siitä valokuvan ja työstän sen sellaiseksi, että siitä voi neuloa kirjoneuletta. 
Näihin lapasiin etsin kuviota internetistä. Tässä kuviossa minua viehätti toistuvuus ja yksinkertaisuus.

Viimeviikon lauantaina olimme ystäviemme luona viettämässä iltaa. Teimme yhdessä ruokaa ja saunoimme. Miesväki oli jo edellisiltana laittanut rosvopaistin maahan ja minä melkein kasvissyöjänä valmistin itselleni kasvispiirakan. Tykkään myös kovasti leipoa, mutta viimeaikoina on ollut sen verran kiirettä, että en ole kotona ehtinyt tekemään juuri mitään. Joten ehdotin isäntäväelle, että jos voisin leipoa heidän luonaan myös sämpylöitä. Ja se oli enemmän kuin suotavaa, että leipoisin. Silloin kun leivon sämpylöitä, niin tykkään leipoa sellaisia, joihin tulee sämpyläjauhojen lisäksi porkkanaa, oreganoa, ruisleseitä ja kermaviiliä. Kermaviili tekee sämpylöistä ihanan pehmeitä. Lisäksi voitelen ne munalla. Päälle laitan juustoraastetta ja oreganoa. Laitoin osan sämpylöistä pakastimeen, mutta maistuivat ilmeisesti niin hyvälle, että niitä kaivettiin pakastimesta pois! Niitä kun syötiin illalla, yöllä ja aamulla. :)
Sunnuntaina muiden jäädessä sisälle katsomaan leffaa, minä otin pienen hetken itselleni ja menin ulos neulomaan. Oli niin ihanaa istua ulkona ja nauttia maaseudun rauhasta.
Kuvassa olevan kassin ompelin viimekesänä itselleni sitä varten, että voin siinä kuljettaa käsitöitä. Tämän kassin otan aina mukaani jos jonnekkin reissuun tai kyläilemään lähden. Kassista ompelin kaksinkertaisen, jotta puikot ei tule läpi. 

Lankana lapasissa on Novitan 7 veljestä ja sukkapuikot no. 3,5

LAPASTEN OHJE  

Lanka: 7 veljestä
Puikot: nro 3,5

- Resorissa on 48 silmukkaa eli 12 silmukkaa puikolla.
- Neulo 2 oikein, 2 nurin joustinneuletta 10 krs.
- Aloita sitten kirjoneule ohjeen mukaan. Lisää ensimmäisellä kerroksella 6 silmukkaa tasavälein.
- Kuvaan on merkattu punaisella peukalon paikka. Laita nämä 6 silmukkaa langanpätkälle odottamaan ja luo näiden tilalle uudet 6 silmukkaa.
- Neulo peukalo 3 puikolla siten, että jokaisella puikolla on 6 silmukkaa. Neulo peukaloa 17 krs ja kavenna sen jälkeen joka puikon alussa 1 silmukka, kunnes joka puikolla on 2 silmukkaa. Vedä lanka loppujen silmukoiden läpi.
- Neulo toinen lapanen peilikuvaksi.

4 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Kiitos! No vähän joo tetristä havaittavissa! :D Löysin tämän kuvio netistä ja tein siitä kirjoneulemallin.

      Poista
  2. Ihan totta, nää on sitä must have -tavaraa! Oon kirjoneuleessa aika huono, mutta luulisin, että tämä on just sitä sorttia, mikä aloittelijalta onnistuu! Nää on tositositositosi hienot!

    VastaaPoista
  3. Kiitos! Näitä lapasia oli kyllä kiva tehdä. Harjoittelemalla se käsiala paranee. Kun muistelen omia ensimmäisiä kirjoneuleita, niin kovin oli tiukkaa neulosta!