perjantai 18. maaliskuuta 2016

Sydänpolku -kirjoneulesukat

Tällä kertaa halusin suunnitella kirjoneulesukat alusta asti itse. Kuvio näihin sukkiin syntyi todella nopeasti ja lopputulos on mielestäni kaunis ja onnistunut.
Halusin keksiä näille sukille myös nimen ja tuo Sydänpolku tuntui sopivan näihin hyvin. 
Tein näihin sukkiin myös ohjeen, mutta en tiedä miten selkeä se on. Jos joku rohkenee näitä tekemään, niin mielelläni otan kommentteja vastaan jos ja kun epäselvyyksiä tulee. ;)









SUKKIEN OHJE
(Ohjeessa saattaa olla pieniä epäselvyyksiä, mutta otan mielelläni kommentteja vastaan niistä.) :)
Koko: 39-40
Sukkapuikot: 3,0
Lanka: Hjerte Sock 4
Kirjoneule: Oma suunnittelema
Suunnittelija: Merja Aikioniemi

Sukkien resorissa on 64 silmukkaa. 
Neuloin 2 oik, 2 n joustinneuletta 12 kerrosta.

Resorin jälkeen lisäsin kirjoneuletta varten tasaisesti 8 silmukkaa ensimmäisen kerroksen aikana.
Tämän jälkeen toistin kirjoneuleen 2-11 kerrosta seitsemän kertaa. ( Tässä kohtaa tuo oikealla oleva "palkki-kuvio" ei aina täsmää ison kuvion kanssa, mutta sitä on helppo seurata työn edetessä.)

 Kantatilkun neuloin ilman "palkki-kuvioiden" silmukoita, eli 31 silmukalla. Kavensin yhden silmukan pois, jotta kantatilkkua varten jäi tasaluku.

Neuloin kantapään vahvistettuna siten, että otin ensimmäisen silmukan aina neulomatta jolloin reunaan jäi kaunis ja selkeä silmukkarivi. 
Kun näitä silmukoita oli reunassa 18, niin aloitin kavennukset. 

Kantakavennuksessa jaoin silmukat 8-14-8

Aloitin kirjoneuleen kantapään keskeltä. (Ensimmäinen silmukka kirjoneuleen ohjeessa on 16 silmukka vasemmalta.) Samalla poimin kantatilkun sivusta 18 silmukkaa.
Kantapään jälkeen kavensin niin kauan kunnes kuvio täsmäsi samalla lailla kuin varressa.
Ja ennen kuin kuvio täsmää, niin sivussa tulee pitkiä langanjuoksuja, joten tässä kohtaa pyöräytin lankoja ympäri tasaisesti.
(Ja tämä osa ohjeesta saattoi olla hieman vaikea tulkita.... anteeksi! :) )


Jalkaterää varten neuloin viiden sydämen verran ja kavensin tämän ohjeen mukaan.

10 kommenttia:

  1. Voi miten kauniit. Pitääpäs laittaa ohje talteen!

    VastaaPoista
  2. Aivan ihanat sukat ♥ Mun pitää vinkata näistä mun ystävälle, joka pitää sydämmistä ♥

    Ihanaa viikonloppua ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Näistä tuli kyllä aika kivat. Jossain vaiheessa olisi kiva kokeilla toisella väriyhdistelmällä.

      Poista
  3. Kivat sukat! Täytyy lisätä omalle to do-listalle!

    VastaaPoista
  4. Teitkö kärkikavennuksen tuon sivukuvion,5s,jälkeen? Siis,neuloit eka tuon kuvion ja sit kavennus. Olen niin tumpelo ymmärtämään. Näitä on kiva neuloa. Kiitos ohjeesta. T,Seija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, eli ensin neuloin tuon viisi silmukkaa ja sitten kavensin.
      Ja hienoa, että ohje on ilmeisesti ollut muuten ymmärrettävissä. Joskus kun on vaikea saasa ohje sellaiseksi, että muutkin ymmärtävät. :)

      Poista