lauantai 12. elokuuta 2017

Islantilainen villapaita

Tämä villapaita on ollut valmiina jo usean viikon, mutta nyt vasta saan tämän tänne. :)
Minulla on taas alkanut työt täydellä teholla, niin tuntuu, ettei aikaa meinaa jäädä ylimääräiseen.
Kohta tulee kuluneeksi vuosi kun muutimme tänne maaseudulle ja ensimmäiset suuret remontit ovat käynnistyneet. Ensimmäisenä projektina piti rakentaa ulkohuussi, koska sille on käyttöä tulevien remonttien aikana. Ja muutenkin siellä on mukavampi käydä jos ulkona puuhastelee. Tänään meillä alkoi kaivon kunnostus. Mieheni ja appiukkoni kunnostavat kaivoa kaivurimiehen kanssa ja minä olen hoitanut ruokapuolen. Tämä oli ehkä paras työnjako. :)  Kaivon vesi ei ole ollut juomakelpoista, joten juomaveden olemme kantaneet tämän vuoden muualta. Onneksi kaivon vettä on kuitenkin pystynyt käyttämään pesuvetenä. Toki pieniä ongelmia veden kanssa on pesemisen suhteen. Huomasin tämän ongelman muutaman kuukauden käytön jälkeen. Minun hiukseni kun ovat vaaleat joissa ruskeita raitoja, niin huomasin, että ne ovat muuttuneet keltaisiksi!!! Muuton jälkeen menin kampaajalle, jonka luona olen viimeiset vuodet käynyt säännöllisesti kolmen kuukauden välein. Hän ei tiennyt muutostamme mitää ja kysyi minulta heti, että olemmeko muuttaneet? Kampaajalla käynnin jälkeen hiukseni ovat hetken kivan näköiset kunnes taas huomaan olevani keltahiuksinen. Oikea Elovena tyttö! :D Päätin kokeilla hopeashampoota ja hoitoainetta, ja onneksi ne ovat auttaneet pahimpaan hätään. Enää hiukseni eivät ole niin keltaiset. Toivottavasti saamme kaivon pian kuntoon ja veden käyttökelpoiseksi kaikin tavoin. Muutaman pävän tässä joutuu käymään kuupan alla pesulla, mutta se ei ole minulle mitää uutta, sillä niin minä olen lapsenakin itseni pessyt. ;)
Seuraava iso projekti odottaa jo pihalla, nimittäin uudet ikkunat. Päätimme laittaa kokonaan uudet ikkunat, koska nykyiset ovat jo osittain aika haperoa. Vahnat ikkunat pidämme itsellämme, sillä voimme niistä rakennella myöhemmin jotain uutta. 
Ensimmäisen oman kasvimaan suhteen olen myöskin tyytyväinen. Olemme saaneet syödä omasta maasta perunaa, punajuurta, porkkanaa, sipulia, herneitä, kurkkua ja tomaattia. Ihanaa on myös se, että metsä on niin lähellä. Lähes koti-oveta pääsee marjoja ja sieniä poimimaan.

Sitten tähän villapaitaan. Vuosi sitten neuloin siskon pojalle islantilaisen villapaidan, mutta ilmeiseti lihakset ovat pullistuneet sen verran, että nyt oli aika neuloa uusi ja isompi. :)
Tänään hän pääsi sitä vasta sovittamaan ja totesimme, että se oli hyvä ja reilun kokoinen. 

Malli on Riddari.

Lankana on Lettlopi.
Värit vasemmalta alkaen: 0056, 0058, 1416, 0005

Tällä hetkellä minulla on työn alla uusi villatakki, johon tulee paljon kirkkaita värejä. Villatakin saaja kun pitää väreistä ja on muutenkin iloinen persoona.
Villatakissa ei tule olemaan islantilaisia kuvioita, vaan tällä kertaa suunnittelin kuviot itse. Hieman jännittää miltä lopputulos näyttää, mutta uskon, että hyvä tulee.
Niin ja ostin itselleni viikko sitten uuden kirjan, jossa opetetaan ryijyn valmistusta. Minulla on olemassa yksi ryijypohja ja haluaisin suunnitella kotiimme oman ryijyn. Suunnitelma on vielä alussa, mutta kirjassa on paljon hyviä neuvoja joita tulee luettua päivisin bussissa kun menen töihin ja tulen kotiin.

2 kommenttia:

  1. Kaunis villapaita jälleen. :) Tsemppiä remppahommiin ja aurinkoista syksyä! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Näistä isommista kun selvitään niin sitten voi huokaista. :D

      Poista